Apžvalga: pretendentai laimėti OSKARĄ už geriausią originalų scenarijų.

Pastarąsias kelias dienas jaučiausi lyg JAV kino akademijos narys, nes TV ekrane sukosi filmai, kuriuose kartais šmėsteldavo užrašas „Copy is provided for awards consideration only”. Negali pykti, vieni „Oskarų” teikimo naktį prie TV ekranų užima žiūrovo, o aš kelias savaites prieš tai renkuosi kino kritiko kėdę.

Esu gerų scenarijų šalininkas, todėl pirmiausia akis krenta į kategoriją „Best Original Screenplay”. Iš pradžių to galima nepastebėti, bet peržiūrėjus visus penkis nominuotus filmus, tenka konstatuoti, jog vis dar galima užuosti scenaristų streiko JAV pasekmes. Štai jie – JAV kino akademijos nuomone geriausi praeitų metų scenarijai:

“Frozen River”

Scenarijus: Courtney Hunt

httpvh://www.youtube.com/watch?v=JCY36E-Ksy0

„Frozen River” neturėtų būti naujiena gero kino gerbėjams – lygiai prieš metus juosta pripažinta geriausia „Sundance” festivalyje. Istorija sukasi netoli JAV sienos, kur atsitiktinai susitinka dvi moterys: baltaodė ir senoji Amerikos gyventoja. Siena, kurią jos gali kirsti yra ne tik kiekvieno kino ar pakistaniečio svajonė, bet ir būdas uždirbti pinigų. Ne tam, kad pralobtum, bet tam, kad išgyventum. Tai „Sundance” festivalio juosta su geriausiomis festivalio filmų tradicijomis: nedidele aktorių komanda, puikia vaidyba (pagrindinė herojė nominuota „Oskarui” už geriausią moterišką pirmaplanį vaidmenį), atokia vietove ir geru dramatiniu užtaisu scenarijuje. Stipri ir emociškai sunki istorija nėra kažkuo ypatinga, negirdėta, net atvirkščiai  sunku prisiminti kada iš „Sundance” su karūna išvažiavo filmas be nuorodų į mažumas: seksualines, rasines, tautines. Pasakojimas nepriekaištingas, jausmas po filmo toks, kokio reikalauja istorija, bet ar filmo stiprybė scenarijuje ar režisūroje ir vaidyboje? – štai kur klausimas.

“Happy-Go-Lucky”

Scenarijus: Mike Leigh

httpvh://www.youtube.com/watch?v=cMwD7Zy6Vno

Jeigu filmo nematėt originaliam (kino teatriniam) variante, kaltinkit save – „Vėjavaikė” buvo rodoma Lietuvoje. Scenaristas (ir vėl ir režisierius) Mike Leigh jau turi kišenėje „Oskarą” už scenarijų bei daugybę nominacijų, ir svarbiausia – prisimenant mintį apie scenaristų streiko pasėkmes JAV – yra britas. Grubiai tariant, „Vėjavaikė” yra komedija, kurią gali suprasti tik europietis – humoras niekuo neprimena amerikietiškojo. Beje, humoras ir ne Byniškas – arčiau “Absolutely Fabulous” absurdo kategorijos bei dažnai nepalyginamai subtilesnis negu pagrindinės aktorės būdas ir trykšanti gera nuotaika. Tai tikriausia ir yra stiprioji pusė – Popi (pagrindinė veikėja) personažas tiek unikalus ir sunkiai suvokiamas, kad jos ekscentriškas elgesys kartais priverčia susigūžti kino teatro kėdėje. Ar turi šansų laimėti? Ne, nes vargiai JAV daug kas tai supras. Kita vertus, scenarijus stiprus, kai kalbama apie herojės portretą ir nepalyginamai silpnesnis kalbant apie pagrindinę mintį, formą, etc. – Kaufmanų čia nė lašelio.

“In Bruges”

Scenarijus: Martin McDonagh

httpvh://www.youtube.com/watch?v=KoE9edjEDCI

Dar vienas filmas, kurio scenarijaus tėvynė Didžioji Britanija (ar kada šioje kategorijoje tai buvo?). Ir, beje, dar vienas veikėjas, kurio delnas jau pritaikytas „Oskaro” statulėlei – už trumpametražį filmą. Ir, beje nr.2, dar vienas filmas, kurį galėjo matyti Lietuvos žiūrovai. Nesu tikras, kaip filmo rodymo metu klostėsi „Acme” ir „Forum Cinemas” santykiai, tad gali būti, jog tarp laimingųjų buvo tik kauniečiai… Ir, iš tiesų, tarp laimingųjų. Komedijinėje gangsteriškoje juostoje stilius, puikus humoras, dialogai, „art direction”, atmosfera bei puikiai išvystyti herojai, kuriuos įkūnija Colin Farrell, Brendan Gleesoni ir Ralph Fiennes užvaldo nuo pirmųjų filmo sekundžių. Mačiau filmas išleistas ir DVD, tad norintiems pažiūrėti kažką draugų kompanijoje, primygtinai rekomenduoju – kinomaninis ir emocinis malonumas garantuotas. O štai kalbant apie atskiras scenarijaus detales (vertinu tai, ką matau), ranka nekiltų rašyti dešimtuko – maratoną įveikiantys sušaudyti žmonės, nepataikymas iš dešimties metrų atstumo šaunant bent keletą kartų arba sugebėjimas rišliai regzti mintis nukritus iš bokšto, tai kažkas iš fantastikos serijos. Filmo malonumas nedingsta, bet apima apmaudo jausmas dėl tokių akivaizdžių „prašovimų” scenarijuje.

“Milk”

Scenarijus: Dustin Lance Black

httpvh://www.youtube.com/watch?v=xz2F3JtP6Cc

Dustin Lance Black šiemet pranašaujama naujoko sėkmė. Porą apdovanojimų už „Milk” jis jau pasiėmė, apie dar vieną kaip tik ir kalbame. Ar geras „Milk”? Na, šioje kategorijoje jis žaidžia kortomis su keliais papildomais tūzais. Visų pirma, tai TEMA. Harvey Milk, gėjų teisės, žmogaus teisės, etc. Politiškai teisingais sprendimais „Oskarai” kaltinti ne vieną kartą ir gali būti, kad šis bus prie tokių, ypač turint omenyje, kad konkurencija nelabai rimta (kur kas stipriau atrodo adaptuotų scenarijų kategorija). Kitas dalykas, tai nėra išgalvota istorija, bet tikra – besiremianti tikrais faktais (filme nemažai dokumentinės medžiagos). Ar jie tikrai puikiai sudėlioti, ar išspausta viskas, kas įmanoma? Man Marijos Melnikaitės likimas yra geriau žinomas ir apie jos gyvenimo apipavidalinimą scenarijumi kalbėti būtų nepalyginamai lengviau, dabar gi… Nepasakyčiau, kad po filmo patikėjau, kokia didi persona buvo Harvey Milk, kaip susidomėjau viskuo kas vyko, tad… Gal 6 iš 10.

“WALL-E”

Scenarijus: Andrew Stanton, Jim Reardon, Pete Docter

httpvh://www.youtube.com/watch?v=NlAI4a7HxI8

Paradoksas? Nesu „Oskarų” istorijas/ analitikas, bet.. Net ignoruojant faktą, kad animaciniai filmai „Oskarui” už scenarijų nominuojami pakanakamai retai… Animacinis filmas, kuriame kalbamo teksto yra mažiau negu vienos minutės filmo titruose? Labai norėjau nepamėgti „WALL-E” (nebepamenu kodėl), tačiau istorija įtraukia ir turinio prasme, ir emocionaliai, bet… (pradedu piktnaudžiaut daugtaškiais, bet, prisiekiu, spontaniškai) Lyginti šį darbą su tais, kuriuose apgalvoti dialogai, išvystyti herojai, kuriems dar neištarus nė žodžio, tu žinai, ką jie valgo pusryčiams ir už kurią futbolo komandą serga?.. Na, ši nominacija man sukėlė lengvą šoką. Na, gerai, maloniai lengvą šoką.

O kaip tau atrodo?

[poll=1]

fb-share-icon

16 komentarų apie “Apžvalga: pretendentai laimėti OSKARĄ už geriausią originalų scenarijų.

  1. Valiaus scenarijus nominuotas dėl teminio aktualumo – gamtosauginės temos dabar pirmose gretose.
    Vasarą ir rudenį rodytas filmas surinko mūsų šalyje kažkur tarp 1,6-1,8 mln. litų. Ir tai gerai dėl tos pačios gamtosauginės minties.

    Dabar Lietuvos kino teatruose sukasi bent trys filmai- nominantai Oskarui už geriausius aktorių darbus. Linkiu nepražiopsoti.

  2. Doubt ir aš linkiu nepražiopsot, o štai THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON, kaip teisingai Lukas minėjo, už piktybišką pompastiką ir oskarumą rekomenduočiau tik „Titaniko” gerbėjams. Tikiuosi, kad „tas pats” filmas antrą kartą nieko nelaimės.

  3. O,… minimas jau ketvirtas filmas iš „Oskarų serijos”, kuris dar neišleistas šiandien į ekraną.
    Išties gyvename Europoje…

  4. apmaudu, kad mačiau tik vieną, ir tas nepatiko. In Bruges. jaučiu kažkokią nepaaiškinamą antipatiją filmams, kurių herojai merdėja penkias minutes skambant graudžiai muzikai ir sningant, laikydami draugą už rankos ir sakydami ale tai lemtingus žodžius, ir visa tai darantys IŠKRITĘ IŠ BOKŠTO. dar prieš tai išmetę pinigėlius žemėn. ak-ak.

    tiesa, galimas daiktas, kad apie ranką ir prikūriau, nebepamenu. bet jei pinigėliai krito sulėtintu kadru (šito irgi nepamenu), tai buvo lygiai tiek pat dišova.

  5. Vieno iš veiksmo filmų klasikų, Sem Peckinpah, „vizitinė kortelė” buvo skoningos, savalaikės ir efektingai atrodančios sulėtintos scenos. Vadinti tai kokia tai „dišovizma”, yra kvaila…

  6. Arūnai,

    „efektingai atrodyti” gali daug kas. esmė yra kontekste, jis ir apsprendžia skoningumą. sulėtintų kadrų pačių savaime dišovais nelaikau, tiesiog būtent ten jie man atrodė kiek per daug emociškai hiperbolizuojantys. (jei nori pamatyt, ką reiškia neskoningas emocinis hiperbolizavimas, įsijunk Sroves :D)

    ir ablomas man, jei šitas nuraus Oskarą.

  7. cha, cha.. tik dabar atkreipiau dėmesį, kad MILK čia įvertintas prasčiausiai, bet ir vėl.. kiek žmonių matė visus filmus?

  8. lol as balsavau uz milk nors dar nemaciau, bet kamon, gus van santas

  9. Šiuo atveju Gus Van Santas yra režisierius, bet ne scenaristas, o klausimas yra apie tai, kas nusipelno Oskaro už scenarijų, o ne režisūrą ar geriausią metų filmą.

  10. you don’t tell :)))

    man sunku vertint vien scenarijus atsiribojus nuo ju realizavimo. aisku, tai galetu but viena is priezasciu, kodel as ir nesu Oskaru ziuri komisijoj!

  11. Dėl pinigėlių mėtymo In Briuges, tai nebuvo bereikšmis dramatizmo momentas, veikėjas mėtė tuos pinigėlius, kad žmonės pasitrauktų ir jis ant ko užkritęs nieko neužmuštų. Jei Oskarai nebūtų banketas pagerbti savai savų „chebrai” be jokios konkurencijos turėtų nugalėti In Briuges. Neseniai skaičiau interviu su Judita Vaičiūnaite, galvon man įstrigo jos mintis, kad ir keiksmažodžiai gali būti poetiški. Jokia skaityta literatūra šios minties nepatvirtino, bet tai padarė šio filmo scenarijus. Jo kalbos ritmas, humoras, dramatizmas ir filosofija, siužetas jame, taip subalansuoti tarsi tai būtų gryniausia puikiausia poezija scenarijaus formoje, o visi keiksmai meistriškai panaudota meninė priemonė.

  12. „In Briuges” tikrai geras filmas. Teisus Paulius dėl „ilgų mirčių” mirtinai sužeistam. Betgi tai daugiau ne scenaristų nuopelnas, o statytojų. Galėjo juk taip sukonstruoti scenas, kad iš dešimčių metrų kritęs žmogus ant akmens dar pakalbėtų šoke. Tereikėjo kitokių filmavimo sprendimų…

  13. Yra pletkų, kad jau birželį „Milk” galėsim pamatyti didžiąjame ekrane. Bet apie tai plačiau gal kitą, gal dar kitą savaitę.

Komentuoti: Arūnas Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.