Tai, ką atėjus „Kino pavasariui” esame priversti žiūrėti beprotiškais tempais, „Gala” siūlo ramiai padaryti kiekvieno mėnesio pirmą savaitę. Taip, sakau „Kino pavasaris”, nes neseniai buvau nustebintas, kai vienas žmogus pasakė, kad nevaikšto į šio festivalio seansus, nes mano, jog jis… Komercinis. Tai jau tikrai… Kad ir vasario mėnesio programa, kurioje po vieną filmą iš Kinijos, Australijos, Norvegijos (bent 2-3 to novegų režisieriaus filmai buvo rodyti „Scanoramoje”), du iš Vokietijos ir tik vienas iš JAV, iš kurios lyg ir būtų galima laukti komercijos.
Taigi, ką realiai „Gala” siūlo vasario mėnesį? Rekomendacija nr.1 – Bent Hamer „Naujas pono Horteno gyvenimas”. Kai kam gal ir matytas „Kauno kino festivalio” programoje, filmas priklauso norvegų režisieriui Bentui Hameriui, kuris Lietuvoje jau viešėjo su filmais „Faktotumas”, „Virtuvės istorijos” ir „Kiaušiniai”. Skirtingai nuo JAV rinkai orientuoto „Faktotumo”, „Naujas pono Horteno gyvenimas” yra labai subtili ir šilta šaltoje Norvegijoje nufilmuota juosta. Santūrus humoras ir pagrindinis filmo muzikinis motyvas, kurio autoriai „Kaada”, dar ilgai suksis galvoje. Tik neapsiverkit iš to grožio.
Lengva nuspėti (gerąja prasme) filmo „Kur pasaulyje slapstosi Osama Bin Ladenas?” turinį, nes jo režisierius Morgan Spurlock kitokių filmų tiesiog nedaro – tik provokuojančias dokumentines juostas, kuriose humoro gal net daugiau negu tikrų faktų. Tikriausiai girdėjot (beje, jį rodė jau minėtame „Kino pavasaryje”) apie jo filmą „Super didelis aš”? Tai buvo jo „debiutas” kine, o „Gala” rodomas filmas – antrasis jo darbas. Bet skaičius du jo filmografijoje apgaulingas, nes kaip prodiuseris jis jau susitepė rankeles ne mažiau provokuojančiu filmu „What Would Jesus Buy?” ir kadais „Vilniaus dokumentinių filmų festivalyje” rodytų čekų darbu „Ceský sen”. Visi filmai vienodi savo užtaisu. Geru ar ne, priklauso nuo skonio ir humoro jausmo.
Prieš gerą dešimtmetį teko žavėtis Joan Chen darbu „Xiu Xiu: ištremtoji”. Gausiai nominuotas (buvo pristatytas ir sidabriniam Berlyno lokiui) bei apdovanotas darbas tikrai nusipelnė palankių vertinimų. Įtraukiantis pasakojimas susietas su jaunos merginos likimu Kinijos kultūrines revoliucijos metais gražus savo vaizdais, bet žiaurus istorija. Bet Kinija nebūtų Kinija ir, panašu, kad praėjusius dešimtmečiui kažkas drožia filmą ant to paties kurpaliaus, kurio rezultatas šį kartą vadinamas „Aklasis kalnas”. Turin omeny, kad juosta bus rodoma ne iš kino juostos, gal ir verta pasvarstyti apie kitus vasario mėnesio filmus…
Daugiausiai klausimų kelia „Mokslininko Plonko pasaulio pabaiga”. Neabejotinai vykęs (ypač muzikine prasme) savam žanre, įdomu kaip žiūrėsis akivaizdžiai ne savo amžiuje? Filmas juodai/baltas parodijuojantis (ar atkartojantis?) nebylaus kino formatą bandys nustebinti 21 amžiaus žiūrovą… Na, turint omenyje, kaip labai lietuvos žiūrovas nemėgsta, kai po sunkių darbų jam dar brukami ir sunkūs filmai, galima tikėtis visai puikaus rezultato…
Galiausiai, vasario mėnesį bus kartojamas kol kas geriausio žiūrovų įvertinimo sulaukęs filmas „Vyšnių žydėjimas-Hanami”. Na, jeigu šis titulas jus veikia ir jaučiatės lyg statistinis žiūrovas, turėtų patikti.
O dabar filmų aprašymai, datos, įvertinimai ir traileriai:
Naujas pono Horteno gyvenimas / O’ Horten imdb:6.9/10
Režisierius: Bent Hamer
httpvh://www.youtube.com/watch?v=UOoBOv__s2E
Ką jaučia geležinkelių veteranas paskutinę savo darbo dieną ir naktį? Apie tai pasakoja švelni, lyriška ir kartu komiškai ironiška norvegų režisieriaus Bento Hamerio juosta „Naujas pono Horteno gyvenimas“. Šis kino kūrėjas lietuviams pažįstamas iš didelio populiarumo sulaukusios juostos „Faktotumas“ pagal Charlzo Bukowskio romaną. Naujausiame savo darbe režisierius sau būdingu santūriu, tačiau gyvu, nenuobodžiu stiliumi vaizduoja į pensiją išeinančio traukinių mechaniko Oddo Horteno karjeros pabaigą. Juostoje subtiliai, be tiesmukų emocinių manipuliacijų atskleidžiamas pagyvenusio žmogaus vidinis pasaulis – susitikimai su kolegomis ir draugais, naktinės klajonės po miestą verčia herojų susimąstyti apie ateities pasirinkimus, vienatvę, atgailą, susitaikymą su savimi ir savo artimaisiais. Istoriją lydi puikus muzikinis takelis, padedantis žiūrovui įsijausti į pagrindinio herojaus peripetijas. Vis tik pasirodžiusi, juosta sulaukė kritikų susidomėjimo, tarptautiniame Flandrijos kino festivalyje buvo apdovanota pagrindiniu prizu, jos autorius pripažintas geriausiu režisieriumi, o antraplanį vaidmenį atlikęs Espenas Skjonbergas pelnė prestižinį Norvegijos „Amandos“ apdovanojimą.
SEANSAI:
* 2009 m. vasario 6 d. 23:30 (Kaune, Forum Cinemas Akropolyje)
* 2009 m. vasario 7 d. 21:00 (Panevėžyje, GARSO kino teatre)
* 2009 m. vasario 8 d. 19:00 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
* 2009 m. vasario 11 d. 21:00 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
Mokslininko Plonko pasaulio pabaiga / Dr. Plonk imdb:6.9/10
Režisierius: Rolf de Heer
httpvh://www.youtube.com/watch?v=mwOp22jni68
Originalus, keistas, taiklus: taip kritikai apibūdina olandiškų šaknų turinčio australų režisieriaus Rolfo de Heer naujausią darbą, prikeliantį naujam gyvenimui nebylųjį kiną. Ankstyvąją legendinio Čarlio Čaplino erą primenanti juosta kupina senovinio kino klišių, tačiau tai nemenkina kūrinio vertės, atvirkščiai – juodai baltas fonas, nebylūs herojai ir primityvios dekoracijos filme atgyja dabarčiai aktualiame kontekste. 1907-ieji – genialus mokslininkas Plonkas kartu su savo asistentu nustato, jog po šimto metų ateis pasaulio pabaiga, tačiau negali pateikti įtikinamų įrodymų, tad jais niekas nepatiki. Nenuleisdamas rankų, mokslininkas išranda laiko mašiną ir nusikelia į ateitį, tam, kad surinktų informaciją apie artėjančią apokalipsę. Nepaisant to, Plonkas neįtikina visuomenės ir net susilaukia jos priešiškumo. Vietoje žodžių juostoje skamba puiki kompozitoriaus Grahamo Tardifo muzika, kuri Australijos FCCA apdovanojimuose buvo nominuota kaip geriausias kino garso takelis.
SEANSAI:
* 2009 m. vasario 6 d. 21:00 (Panevėžyje, GARSO kino teatre)
* 2009 m. vasario 7 d. 23:30 (Kaune, Forum Cinemas akropolyje)
* 2009 m. vasario 8 d. 21:00 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
* 2009 m. vasario 11 d. 19:00 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
Aklasis kalnas / Mang shan (Betacam formatas) imdb:7.0/10
Režisierius: Yang Li
httpv://www.youtube.com/watch?v=hESnR20g0ow
Tai tikrais faktais paremta dramatiška ir skaudi istorija apie naivią jauną kinų merginą, ieškančią geresnio gyvenimo sparčiai ekonomiškai besivystančioje, tačiau vis dar pakankamai skurdžioje šalyje. Priėmusi pasiūlymą dirbti atokiame kalnų kaimelyje, mergina suvokia, jog tapo senovinio kiniško papročio auka – ji buvo parduota kaip nuotaka. Herojė ryžtasi ištrūkti iš vergovės, tačiau tai padaryti nėra taip paprasta. Izoliuotas kaimas, tokių Kinijoje tūkstančiai, nepaklusta progresui – laikas čia sustojęs, vis dar vyrauja viduramžių feodalizmo dvasia bei griežtos tradicijos. Tad merginai negali padėti nei policija, nei vietos gyventojai. Filme itin tikroviškai vaizduojamas autentiškas Kinijos provincijos gyvenimas, rūsti ir skurdi eilinių kaimiečių kasdienybė bei savotiškas bendravimas su valdžios atstovais. Išskirtiniu siužetu, atmosfera bei puikia aktorių vaidyba pasižyminti juosta laimėjo pagrindinius apdovanojimus tarptautiniuose Bratislavos, Buenos Airių, bei Stambulo kino festivaliuose, pelnė „Sidabrinį lokį“ Berlyno kino festivalyje.
SEANSAI:
* 2009 m. vasario 9 d. 21:00 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
* 2009 m. vasario 10 d. 19:00 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
Kur pasaulyje slapstosi Osama Bin Ladenas? / Where in the World Is Osama bin Laden? 6.8/10
Režisierius: Morgan Spurlock
httpv://www.youtube.com/watch?v=fYmEA4O6a10
Režisierius, aktorius ir tiesiog smalsus Amerikos pilietis Morganas Spurlockas, išgarsėjęs provokuojančiu ir taikliu dokumentiniu eksperimentu „Super didelis aš“, atvėrusiu visuomenei menkai žinomą garsiųjų „McDonald‘s” užkandinių pusę, ėmėsi dar vienos globalios temos. Šį kartą jo taikiklyje atsidūrė labiausiai ieškomiausias pasaulio teroristas Osama Bin Ladenas. Tiksliau, gal ne kiek jis pats, kiek mitai, apgaubę žymųjį Amerikos priešą. Siekdamas sužinoti apie Osamą kuo daugiau ar net jį susekti, M. Spurlockas leidžiasi į ilgą kelionę po Artimuosius Rytus, aplanko Egiptą, Maroką, Jordaniją, Izraelį, Afganistaną ir Pakistaną, šnekindamas įvairiausius žmonės: nuo paprastų darbininkų iki musulmonų ekstremistų. Filmuodamas savo pašnekovus, režisierius atskleidžia įvairiapusį musulmoniškojo pasaulio gyventojų veidą, jų požiūrį į politiką, terorizmą, šeimą. Filme gausu ne tik rimtų pokalbių, tačiau ir šmaikščių bei komiškų situacijų, lydimų nuoširdžių M. Spurlocko bei jo herojų šypsenų. Ši juosta „Golden Trailer“ apdovanojimuose buvo pripažinta geriausiu dokumentiniu filmu.
SEANSAI:
* 2009 m. vasario 6 d. 21:20 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
* 2009 m. vasario 9 d. 19:00 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
* 2009 m. vasario 12 d. 21:00 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
Taikūs laikai / Friedliche Zeiten imdb:6.2/10
Režisierė: Noeele Leane Vollmar
httpvh://www.youtube.com/watch?v=HVRpBIKbrbc
„Taikūs laikai“ – tai antroji jaunos, tačiau kritikų viena perspektyviausių vokiečių režisierių vadinamos Noeeles Leane Vollmar ilgametražė juosta, persmelkta tragikomiška nuotaika, išsiskleidžiančia šeimyninių vertybių fone. Filmo siužetas rutuliojasi 1960-ųjų Vokietijoje, kur dar jaučiamos antrojo pasaulinio karo pasekmės. Pagrindinė filmo herojė – vakarinėje šalies dalyje gyvenanti Irene – atiduotų viską, jei tik sugebėtų pamiršti praeitį. Moteris pasiilgusi savo namų rytų Vokietijoje ir tuo pačiu pyksta ant savo vyro Dieterio, kuris susirado kitą. Savo jausmų Irene neslepia tiek nuo neištikimo vyro, tiek nuo savo trijų vaikų. Pastarieji, matydami, jog namuose bręsta rimta nesantaika, imasi ryžtingų veiksmų. Vaikai siekia, jog jų mama pagaliau rastų laimę, tėvas atgautų humoro jausmą ir, kas ne mažiau svarbu, jog neprasidėtų trečiasis pasaulinis karas. Juosta su dideliu pasisekimu buvo rodoma Tokijo Filmex festivalyje, kuris atrenka talentingiausius pasaulio jaunuosius kino kūrėjus bei jų darbus.
* 2009 m. vasario 7 d. 19:00 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
* 2009 m. vasario 10 d. 21:00 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
* 2009 m. vasario 12 d. 19:00 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
Vyšnių žydėjimas-Hanami / Kirschblüten – Hanami imdb:7.8/10
Režisierė: Doris Dörrie
httpv://www.youtube.com/watch?v=3qD8mj1aaBw
Absoliutus šio sezono „Gala“ favoritas, juosta, susilaukusi daugiausia kino gurmanų simpatijų ir balsų, jaudinanti istorija „Vyšnių žydėjimas“ grįžta į festivalį. Žiūrovų pageidavimu, filmas bus rodomas dar vieną savaitę – festivalio organizatoriams teko padirbėti, siekiant gauti leidimą pakartoninei juostos demonstracijai. Filmas pasakoja apie pagyvenusią porą, besistengiančią atrasti vienas kitą iš naujo. Juostos siužetas gana paprastas – Trudi sužino, jog jos vyras Rudis nepagydomai serga, tačiau jam apie tai pasakyti nesiryžta. Pora išvažiuoja aplankyti savo dukros prie Baltijos jūros, tačiau netikėtai moteris miršta ir likęs vienas, Rudis suvokia, jog iki galo taip ir nepažinojo savo žmonos. Jis ryžtasi keliauti į Japoniją, kurią Trudi labai mėgo. Egzotiškoje ir tyroje aplinkoje, tarp žydinčių sakurų ir tylių kalnų, Rudis iš naujo atranda save ir savo mylimąją. Juosta šiemet nuskynė ne vieną prestižinį apdovanojimą bei buvo nominuota Berlyno kino festivalio „Auksiniam lokiui“, o vieną pagrindinių vaidmenų atlikusi Hannelore Elsner pelnė geriausios aktorės titulą.
SEANSAI:
* 2009 m. sausio 2 d. 22:40 (Kaune, Forum cinemas )
* 2009 m. sausio 3 d. 19:00
* 2009 m. sausio 7 d. 21:10
* 2009 m. vasario 6 d. 19:00 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
* 2009 m. vasario 7 d. 21:00 (Vilniuje, Forum Cinemas Vingis)
NUORODOS:
k/f Gala puslapis.
Dėl „Vyšnių žydėjimo-Hanami” tikrai sutinku pasijusti statistiniu žiūrovu. ;)
Aha, vakar per Kirschblüten – Hanami sedejo saleje ir apsiverkusiu vyriskiu. Siaip per letas, per ilgas, per nuobodus (ta prasme, kad nieko netiketo nepateike), bet del statistikos tikrai vertas pamatyt
Jei titruose režisierė parašo, kad filmą skiria tėvo atminčiai, tai kai ką jai tikrai galima atleisti. Ypač atsižvelgiant, jog moters vienas pagrindinių pradų – emocionalumas.
moterims niekad nieko negalima atleisti, kitaip jos nuolat darys liapsusus ir dangstysis savo pradais
Jei filmą rodytų TIK tėvo paminėjimo susibūrimuose, tada būtų galima ir pateisinti, ir atleisti.
Lengva kalbėt nemačiusiam…
Filmas neabejotinai vykęs. O rodymo manieros pasirinkimo teisę turi kiekvienas autorius…