PREMJERA: R.Tumino spektaklis „ŽUVĖDRA”.

Prieš tris metus, pamenu, kad kažką labai svarbaus paskutinę akimirką iškeičiau į Sirenų festivalio atvežtą Árpádo Schillingo režisuotą spektaklį „Žuvėdra“ . Nedidelė saujelė žmonių mažoje Menų spaustuvės salytėje stebėjo stebuklų stebuklą – gyvą įrodymą, kad kokybiškas, jaudinantis teatras gali gimti bet kur, bet kokiomis aplinkybėmis, be įmantraus apšvietimo, scenografijos, be specialių teatrinių kostiumų ir pan. Pakanka vos kelių iš žiūrovų salės “pasiskolintų” kėdžių, ant kurių Krétakör aktorių trupė čia pat, žiūrovų akivaizdoje, išgyvena visą žinomos klasiko pjesės tekstą taip, jog jis tampa tikru teatro meno grynuoliu. Kamerinėje aplinkoje, tą vakarą  esminiu koziriu buvo fantastiška  aktorių vaidyba. Kritikai tuomet rašė: „Pasaulyje egzistuoja begalės teatrinių Čechovo “Žuvėdros” versijų ir sunku įsivaizduoti naują, kuri galėtų nustebinti… Tačiau būtent tokia buvo stebinanti Krétakör “Žuvėdra”.

Vengrų teatro į Lietuvą atvežtos „Žuvėdros“ proga, buvo nuspręsta duoti Sigitui Parulskiui paruošti naują šios pejesės vertimą ir tikėtis išvysti naująjį šio kūrinio pastatymą Lietuvoje. Kas to imsis buvo nuspėti nesunku. „Žuvėdra“ – pirmoji iš keturių svarbiausių rusų dramaturgo Antono Čechovo pjesių. Tuminas Lietuvoje, Rusijoje ir visu kur kitur laikomas idealiu rusiškosios klasikos interpretuotoju. Tiesą sakant, jo „Maskaradą“ ir senąją „Vyšnių sodo“ versiją su V. Šapranausku, Egle Gabrėnaite, Žebrausku prisimenu po šiol su didele nostalgija. Tai tikrai aukšto lygio pastatymai su stipria aktorių šutve.

tuminas3-1-didTaigi, tęsiant mintį apie R.Tumino užmojį pastatyti dar vieną lietuviškąją „Žuvėdros“ versiją, greičiausiai  tai nieko per daug nenustebino (kiek žinau jis jau anksčiau  buvo pastatęs „Žuvėdrą“ viename iš Islandijos teatrų, Škotijoje ir dar kažkur..). A.Čechovo „Žuvėdra“, praėjusį birželį parodytas kaip diplominis jaunų aktorių darbas, šiomis dienomis tampa Mažojo teatro repertuaro dalimi..

Spektaklyje vaidina jauniausioji teatro karta – R. Tumino auklėtiniai:  Josifas Baliukevičius, Daumantas Ciunis, Tadas Grynas, Tomas Kliukas, Martynas Nedzinskas, Indrė Patkauskaitė, Miglė Polikevičiūtė, Miglė Rimaitytė, Tomas Rinkūnas, Tomas Stirna, Agnė Šataitė, Toma Vaškevičiūtė.

Pradedant nuo aktorių vaidybos, išskirčiau Miglės Polikevičiūtės gan charakteringą vaidybą. Aktorė atliko vieną iš pagrindinių,- Ninos vaidmenį. Ši aktorė savo vaidyba jau buvo daugelį apžavėjusi spektaklyje „Seksualinės tėvų neuorozės“. Stebint jos vaidmenį „Žuvėdroje“ ne kartą pagauni atsikartojančius jau ankstesniuose spektakliuose sukurtus paaugliškos, valiūkiškos „lolitos“ įvaizdžius, kurie tarsi jau tampa neatskiriami nuo jos asmenybės. Scenoje jos vaidybą, trykštančią energingumu ir gyvybingumu, smagu stebėti. Kalbant apie kitus trupės aktorius, tokius kaip Martynas Nedzinskas, Tadas Grynas ar Agnė Šataitė, šie taip pat turi savyje nemažai potencialo ateityje kurti gan rimtus vaidmenis. Bet šį kartą kažkodėl, man atrodė, kad A. Čechovas ne jų dydžio ir ne jų skonio „rūbas“. Agnė Šataitė, manau, ateityje galėtų pakeisti Eglės Gabrėnaitės prototipą, bet šį kartą ryškiai trukdė problemos su balso stygomis, nors  manieros tikrai nepriekaištingos.

Kzuv_1albant apie režisūrinį aspektą, tai, nors ir anonsiniuose pranešimuose buvo rašoma, kad R. Tuminas savo mokinius bando skatinti naujai apmąstyti dramaturginį procesą, aš kažkokių režisūrinių stebuklų ar naujų formų tikrai nepastebėjau. Tiesa pasakius, tai spektaklis visumoje buvo gan nuobodokas. Nei režisierius, nei aktoriai, nei dar kažkas, manęs nė trupučio nesujaudino; jau nekalbu apie tai, kad pjesės tikrai nesuaktualino šiandienai, kaip kažkada ji man aktuali ir artima atrodė stebint vengrų pastatymą. Šiame pastatyme buvo atskirų neblogų scenų, bet tai tik trupinėliai. Spektaklis, rodos, pastatytas dėl pastatymo. Teko prisiminti, kažkurio užsienio kritiko išsakytus žodžius R.Tumino adresu: „Tuminas kokybę keičia į kiekybę. Stulbinančiai greitai stato spektaklius visame pasaulyje. Visur tos pačios priemonės, panašūs sceniniai sprendimai ir siaubinga, beskonė estetika.“. Šis sakinys nusako beveik viską, ką aš galvoju, apie paskutinius R.Tumino darbus, įskaitant ir premjerinę „Žuvėdrą“. R. Tuminas, deja, jau stipriai kartojasi, niekuo nestebina ir matosi, kad kuria tik dėl „planų įvykdymo“, o ne dėl to, kad turėtų, ką naujo pasakyti. Vienintelis privalumas ir teigiamybė yra tai, kad šis režisierius savo nuostabiai atrestauruotą teatrą su nuostabia sale, palengva užleidžia jaunajai savo aktorių ir režisierių kartai, skatina atsiskleisti naujus talentus, suteikia jiems fantastiškas sąlygas kurti, vaidinti, organizuoti įvairius festivalius ir kitus teatrinius įvykius, kas kituose Lietuvos teatruose išlieka nesibaigiančia problema (išskyrus „Menų spaustuvę“).

Tai tiek tų g.erų naujienų iš Vilniaus Mažojo teatro. Nors girdėjau rūbinėje žmones dalinantis ir gan pozityviais įspūdžiais, tad negali žinoti – gal patiks ir tau. O aš visgi liksiu prisiminimais prie teatrinės „Žuvėdros“ versijos, sukurtos vengrų Krétakör teatro. Teatro kuris iš to pačio kūrinio medžiagos, be jokių papildomų sceninių priemonių, sukūrė kur kas autentiškesnį teatrą, nei tą kurį stebėjau vakar.

Kiti „Žuvėdros” spektakliai numatyti šį mėnesį:

Sausio 15, 22, 23d., Bilietus galite įsigyti čia.

fb-share-icon

10 komentarų apie “PREMJERA: R.Tumino spektaklis „ŽUVĖDRA”.

  1. kokia profane sita mergele rasinetoja, elementariu ziniu stoka – Zuvedra ant Lietuvos statyta ne viena karta ir ne suckParulskis ja pirma isverte, veee… gausi nuo Lateno i duda, Jaunimkej jo Zuvedroj Arkadina pati Kristina Kazlauskaite vaidino, mulke tuuuuu…

  2. siaubas koks piktas komentatorius. net siurpas nupurte beskaitant. turbut labai nelaimingas zmogus ar uzspaustas dideliu kompleksiuku ir susisukes i spygutes dydzio naga. vaidenasi zinas daug apie kultura, taciau vidines kulturos pas zmogu ne su ziburiu neiziuretum.

  3. Atsakymas zuvelei:
    Tai kalba buvo apie NAUJĄ vertimą kurį iš tikro darė S.Parulskis. Cituoju teatro ir kino informacijos centro svetaineje patalpinto teksto ištrauką:
    „Krétakör spektaklio „Žuvėdra”pristatymo proga daromas naujas šios Čechovo pjesės vertimas, kurio autorius Sigitas Parulskis.

    Ir jei jau Žuvėdrą statė Latėnas (atsiprašau, bet pasirodo iš tikro kažkada labai seniai tai buvo, pries gerų 17 metų kai teatru dar nesidomėjau..) tai tuo labiau Tuminas turėjo turėti kažkokią idėją naujai tą pačią pjesę pavaizduoti ar kažkas pan. Bet net nemačius senosios lietuviškosios Žuvėdros, jaučiu, kad mano įspūdis ir nuomonė nepasikeistų ir todėl tebūnie aš profanė ;)

    P.S. Ir ar tik tie faktai taip supykdė Jus gerb. komentatore? spektaklio atžvilgiu gal norite ką pasisakyti?

  4. mielas Pauliau, nauji metai, nauji pseudonimai:))))))) norejosi siais metais i litvinu menakultura pazvelgti svelniau ir atlaidziau, nu bet persiprasau, nuo tokio analfabetizmo net zarnas susiuko – panele Jurga pries 17 metu dar nesidomejo teatru, nu bet yra gi toks galingas daiktas net neigaliems proto gigantams pasiekiamas – kaip google, pasitikrink pries rasydama tooookius marazmus apie Zuvedra gal vis tik kas nors netycia dar buvo ant lietuvos ja states??? nu kad ir pavyzdziui Vaitkus Kaune, nu tikrai ne pries 17 metu, o ir ta nuciulpta Zuvedra kiekvienais metais kiekvienas aktoriu diplomantu kursas butinai parodo. Kazi kodel, a?

  5. Ai, žinai, yra esminės teksto klaidos (keičiančios esmę) ir neesminės. Šiuo atveju nematau dėl ko čia verta tiek putotis. Nebent dėl kokių nors asmeniškumų. Bet tai paliksiu tiems asmenims.

  6. Jo, Eimunto Nekrošiaus ŽUVĖDRA apie 1993 m Jaunimo teatre man kelia gražius prisiminimus. Išties blizgėjo INGEBORGA DAPKŪNAITĖ. Bet susidarė dilema – toliau tęsti darbą su maestro, ar reaguoti į pirmą kvietimą iš Holivudo. Išprendė kankinusį aktorę klausimą pats režisierius – važiuok išnaudok progą, jeigu kviečia.
    Taip ir patapo Ingeborga „ne sava” mūsų kultūroje, taip ir neliko repertuare įtaigios Nekrošiaus ŽUVĖDROS…

  7. Pasirodo aukščiau nurodyta nuoroda – ne recenzija. To patyrusio vilko recenzija būtent dabar:

    http://www.7md.lt/lt/2009-01-30/teatras/polemika_del_zuvedros_maitos.html

    Ir neskubėkite NESKAITYT šios „rašliavos” – perskaičiau seniai (bent kelis metus tai tikrai – kai nebeliko kritikoje EGMONTO JANSONO) neregėtą oficialiame leidinyje reiškinį Lietuvos teatrinėje visuomenėje – PROFESIONALŪS kritikai susiplakė tarpusavio vertinimuose, viešai tai pripažindami!!
    Čia gi ne koks taskas, ne anoniminės personos… Ir dar B.D. intrigavimui…

    (kad nereiktų ieškoti, pateiksiu ginčo objekto pradinį straipsnį: http://www.7md.lt/lt/2009-01-23/teatras/zuvedra_ir_kiti_demonai.html)

  8. Buvau siandien „Zuvedroj” ir visiskai pritariu straipsnio autorei. Buvau nustebus, kad Tuminas rezisavo, nes is jo tikejaus kur kas daugiau.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.