[tv series:] RAY DONOVAN (2013–2020)

Sužiūrėtas belaukiant ateinančių „Kortų namelio”, „Fargo” ir „Tikrų detektyvų” naujų sezonų. Daug nesitikėjau, tačiau pabandžius užkabino ir nepaleido.

RayDonovanPOW-1

„Showtime” produktas, įžangine serija sumušęs televizijos tinklo žiūromumo rekordus, orientuojasi į kriminalinę dramą (ne veltui užu pagrindinio scenaristo vairo stovi Ann Biderman („NYPD Blue”, „Southland”), kuri yra gerokai nutolusi nuo policinio serialo ir savo užmoju labiau primena „Sopranus”, nei „CSI”. Tik vietoj mafijos čia veikia teisinė firma, kurios pagrindinio smogiko Rėjaus Donovano veikla neapsiriboja popierių pildymu. Turtingų ir garsių, bet nuodėmingų Holivudo žvaigždžių gelbėtojo diena gali prasidėti bandant sutvarkyti narkotikų perdozavusios prostitutės, kurią nakčiai parsivedė paparacių medžiojama įžymybė, problemėlę, o baigtis – išmušinėjant skolas pagal firmos nuolatinių klientų pavedimą. Su darbu Rėjus susitvarko, tačiau daug sunkiau jam sekasi asmeninio gyvenimo fronte, kuriame iš vienos pusės atakuoja dėmesio stokojanti žmona ir du vaikai, iš kitos – tik iš kalėjimo paleistas tėvas, kurio laisvės kaina – pagalba FTB, įkišant už grotų Rėjų. O kur dar psichologinių problemų turintys du Rėjaus broliai ir seksualinių troškimų kamuojama buvusi meilužė…

Žodžiu, užsukama nenuobodi košė, kuriai išsrėbti nepakaks tik nubrozdintų krumplių ir mėlynių paakiuose. Lievas Schreiberis, atliekantis pagrindinį, Rėjaus, vaidmenį, tinka čia tobulai – iš pradžių kiek per daug statiškas, burunduką primenantis aktoriaus profilis trikdo, bet greit įsivažiuoja ir leidžia pagauti skleidžiamas emocijas. Jam oponuoja ne taip dažnai serialuose šmėžuojantis Jonas Voightas, įkūnijęs tikrai įsimintiną Rėjaus tėvo personažą. Kiti aktorių komandos nariai taip pat gėdos nedaro.

„Ray Donovan” kokybės kartelę laiko scenaristai, iš mišrainės nuvalkiotų situacijų (psichologo seansai, svingeriai, samdomi žudikai, pramogų verslo užkulisiai, paauglių maištas, nusivylusios namų šeimininkės desperacija ir t.t.) sugebėję sukurti vientisą kriminalinę fabulą, kurioje netrūksta nei kieto vyriško rimtumo su krauju, nei juodo intelektualaus humoro su logiškomis dramatiškų situacijų išdavomis. Senų patikrintų receptų mišinys žiūrisi tikrai gaiviai, lengvai ir originaliai. Gal įžanginės serijos ir nepakaks kabliui pagauti, tačiau kuo toliau, tuo serialas labiau įsibėgėja ir leidžia pamilti visus pagrindinius veikėjus bei sužiūrėti pirmąjį sezoną vienu ypu.

vlcsnap-2013-09-23-16h39m39s129
Nuostabi finalinė scena

Antrasis sezonas iš pradžių kiek stringa, nes konflikto esmė jau kaip ir išsemta, tačiau gyvybės prideda į aktorių komandą įsijungęs charizmatiškasis Hankas Azaria ir didesnė koncentracija į Rėjaus ir jo šeimynykščių vidinius konfliktus.

https://www.youtube.com/watch?v=r36OT6TsHOw

ps. Serialas daug geresnis, nei gali pasirodyti iš anonsinio filmuko.

Trečiasis sezonas nebuvo prastas, tačiau į naują, netikėtą, vau lygmenį serialo nepakėlė. Viskas sukosi tose pačiose sultyse: Rėjus gavęs naują darbdavį vykdo visokius pavedimus, jo broliai rodosi epizodiškai ir didelės reikšmės siužeto vystymui nevaidina, Rėjaus tėvas vis taip pat, siekdamas gero, sušikinėja visus šeimos reikalus, Rėjaus žmona blaškosi kažkur tai šen, nei ten (tiesa, idėja su šunimi buvo fantastiška), atskira linija su Rėjaus dukra žiūrisi labai pritemptai ir iškrenta iš bendro konteksto, o Rėjaus sūnaus toks jausmas lyg visai šiame sezone nebuvo. Žodžiu, tam tikros spragos žiojėjo, tačiau pilnažandis burundukas toliau sėkmingai dirbo smogiko darbą, profesionaliai mosavo kumščiais ir lyg terminatorius taikliai pyškino iš šautuvų. Bene įdomiausia dalis buvo santykiai su armėnų mafija ir Rėjaus išpažintis. Kaip manote, išrišimas gautas?

Ketvirtojo sezono, pasirodo, net nepaminėjau, o dabar jau ir atmintis nebeišduoda, kas ten įdomesnio vyko. Greičiausiai, jog nieko. Pamenu tik, jog sakiau, kad jau laikas būtų kasti po velėna vieną ar kitą Donovanų šeimynykštį. Kūrėjai būtent tai nusprendžia padaryti penktajame sezone ir už tai gauna kelis karmos taškus. Jau pirmoji sezono serija pasitinka su žinia, jog Rėjaus žmona Abby iškeliavo anapus, o Rėjus priverstinai lankosi pas psichiatrą, nes tokią gavo prievolę dėl muštynių su broliais. Žodžiu, gauname rezultatą, tačiau visas kelias iki jo lieka nežinomas. Žiūrovui šįkart pateikiama naujoviška pasakojimo struktūra: viena linija rodo šiandieną, kita – senesniu įvykius. Toks šokinėjimas laike iš pradžių trikdo, bet visumoje pasiteisina ir duoda savų pliusų. Visgi pirmosios sezono serijos žiūrisi vangiai. Negelbėja net antrame plane trumpai šmėstelinti Susan Sarandon, kuri per visą serialą taip ir negeba sukelti susidomėjimo jos vaidinamam personažui. Tačiau netikėtai sezonas geba pagauti pagreitį ir įtraukti, sukelia net norą žiūrėti seriją po serijos. Ypač kai siužetas nutolsta nuo kriminalinių reikalų ir imasi Abby dramos – šita linija žiūrovo širdyje lieka tikru skausmo brangakmeniu. Supranti, jog Paula Malcomson į ekraną nebesugrįš, bet jos atsisveikinimas yra tikra gulbės giesmė, kuri puikiai galėjo tapti ir viso sezono kulminacija. Deja, ta kulminacija vyko trejetą serijų iki finalo, kuris nebuvo toks stiprus, kaip, pavyzdžiui, aštuntoji serija. Vienok, „Ray Donovan” parodė, kad dar turi parako, tad laukiame šeštojo sezono.

Vau. Ir čia jau nebe Adamsų šeimynėlė. Čia – Donovanų, kurie turi nepralenkiamo kriminalinio savitumo. Tokia mintis kilo bežiūrint paskutiniąją šeštojo sezono seriją, kuri parodė, kad visos trys Donovanų kartos yra vertos viena kitos. Tiesą sakant, iš pradžių nieko jau stebinančio iš šio serialo nebesitikėjau. Ok, Rėjus bando nusižudyti, bet jis ir anksčiau atrodė, kaip pagaliu per galvą trenktas, ir ne vieną kartą. Vėl daug snukių trankymo, Rėjaus tėvo nesąmonių, brolių desperacijų beieškant gyvenimo prasmės ir panašiai, bet užmegztas siužetas pagauna intrigą, kabina, rodo dar nematytų situacijų ir išbandymų personažams.  Virš visų Donovanų iškyla Rėjaus dukra, kuriai, tikriausiai, yra numatytas dar didesnis vaidmuo (o, kaip ji fantastiškai atrodė su benzopjūklu rankose!). Tinkamas ir posūkis iš pramogų verslo „švarinimų” į politinius užkulisius. Šauniai, nors labai trumpai psichologo vaidmenyje blyksteli Alan’as Alda’as. O rimtumą tinkamai praskiedžia naujas personažas – hipė senutė, vaidinama Sandy Martin. 

Uf. Be jokių ypatingesnių lūkesčių ėmiausi septintojo sezono ir užsikrėčiau priklausomybe. Po šeštojo sezono buvo nuojauta, kad Rėjaus dukrelė gaus daugiau dėmesio ir taps lygiaverte Rėjaus pakeleive, kad jos personažas bus tąsos varomasis variklis, bet tai neįvyko. O ir neprireikė, nes kūrėjai ir be to išspaudė neįtikėtiną, lūkesčius viršijančią kokybę.  Visas dešimt serijų sužiūrėjau per savaitę. Neįtikėtinai stiprus, dinamiškas, kupinas veiksmo sezonas. Taip, kūrėjai kiek daugiau ir dažniau, nei anksčiau, panaudojo efektingos serijos pabaigos kortą, kuri gimdė norą pabaigus vieną, tuoj imtis sekančios serijos ir sužinoti siužeto tąsą. Ir ta korta tinkamai veikė, nors nemenkai atitolino serialą nuo realybės ir nuvedė jį į pramogos pievas. Tinkamas buvo ir sprendimas grįžti į Donovanų šeimos praeitį, kurioje nusižudė Rėjaus sesuo – tai šiek tiek paaiškina esamą Rėjaus ir jo brolių charakterį ir puikiai sudėliojo istorijos argumentaciją. Tad po tokio serialo atsigavimo visai nebesinori ir jo pabaigos. Tikiuosi, kad ji dar ir neatėjo.

fb-share-icon

2 komentarai apie “[tv series:] RAY DONOVAN (2013–2020)

  1. Pamiršo serialo kūrėjai kad rejaus broliui reikia atkeršyti už nuotykius kalėjime. Laukiau laukiau…

    1. Gal pasiliko 4am sezonui, nors jau galėjo ir pabaigti serialą sulig trečiu.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.