Nebereikės skaityti Dostojevskio. Kristian Smeds, vienas įžymiausių suomių režisierių, apdovanotas visais įmanomais apdovanojimais, kuriam kažkodėl patinka važiuoti į Lietuvą ir statyti spektaklius su lietuvių aktoriais, trijų tomų romaną suspaudžia į dvi valandas labai koncentruotų vaizdų, prasmių ir jausmų bei labai aiškiai rodo, kas yra šiuolaikinis teatras. Neatitrauki akių, šypsaisi, juokiesi, stebiesi ir išeini geresnis žmogus.
Išrodytas įvairiausiuose festivaliuose užsienyje, šįmet spektaklis bus daugiau rodomas Lietuvoje. Tai jau trečias režisieriaus spektaklis Vilniuje šį sezoną po anšlaginių „Vyšnių sodo”, surinkusio į vieną vietą žymiausius lietuvių aktorius iš viso pasaulio, ir „Mental Finland”, sukurto tarp Helsinkio, Briuselio ir Vilniaus.
Viena ryškiausių lietuvių teatro aktorių Aldona Bendoriūtė, vaidinusi pagrindinius vaidmenis Koršunovo („Meistras ir Margarita”), Nekrošiaus („Trys seserys”, „Giesmių giesmė”), Latėno („Dėdė Vania”) spektakliuose, nominuota aukščiausiam apdovanojimui Lietuvoje – Auksiniui scenos kryžiui – scenoje įkūnija bent penkis veikėjus – taip, kad spektakliui baigiantis nesupranti, iš kur tiek fizinių jėgų ir ištvermės. Aldona ir Kristian, lietuvė ir suomis, šiuo spektakliu užkerėjo visko mačiusius teatro kritikus tiek Lietuvoje, tiek dešimtyje Europos šalių:
— Suomių režisierius Kristianas Smedsas naudojasi išskirtinės lietuvių aktorės Aldonos Bendoriūtės atlikimu, kad sukurtų spektaklį pagal Dostojevskio „Nusikaltimą ir bausmę“ (…). Aldona Bendoriūtė, viena prie pat žiūrovų, yra jaunutė prostitutė Sonia, bet taip pat jos tėvas alkoholikas, jos pamotė, vaikai ir Raskolnikovas. Le Monde
httpv://www.youtube.com/watch?v=dk6FjJWLJt0
–– Šiai istorijai nereikia aktorių kolektyvo. Užtenka vienos, jeigu ji yra tokia kaip viena iš Lietuvos geriausiųjų, Aldona Bendoriūtė. Aktorė dirba intensyviai ir pasiaukojančiai. Šioje interpretacijoje netaupomos jėgos ir aktorė nebijo fiziškai labai sunkios pusantros valandos. Kristianas Smedsas jai parašė karštligiškai gražų tekstą, kuriame susijungia kraštutinis jautrumas, viską užvaldantis pyktis ir pasaulį sauganti meilė. Helsingin sanomat
–– Karščiuojanti Aldona Bendoriūtė, ryški lietuvių teatro aktorė, netausoja savo jėgų, kad įsijaustų į labai asmenišką Dostojevskio „Nusikaltimo ir bausmės“ interpretaciją, į Sonią, antraeilį romano personažą, čia perkeltą į liūdnos ir materialios Europos XXI – ąjį skurdo ir prievartos amžių. Le Soir
— Aldona Bendoriūtė – balsu, žvilgsniu, buvimu – suteikia kūną taupiam ir įtaigiam teatrui. La Libre Belgique
— Panūdę išgirsti tirštu srautu plūstančias melancholijos, švelnumo ir pykčio dainas, trykštančias iš Europos širdies, žiūrovai turi ryžtis įeiti į ankštą Sonios, Raskolnikovo mylimosios iš Dostojevskio „Nusikaltimo ir bausmės“, kambarėlį, įrengtą vienoje iš Meno forto erdvių, ir nepasibodėti, neišsigąsti, nepasibjaurėti Aldonos Bendoriūtės kuriamais pavidalais ir jų pasakojamomis istorijomis. Menų faktūra
— Režisierius prisipažino, jog jam tai grįžimas prie pagrindų: jis pats – šio spektaklio dramaturgas (…) Aktorė Aldona Bendoriūtė užsiminė apie retą prabangą kurti spektaklį neskubant. Gal ir tai lėmė jo išskirtinumą: tas ypatingas dviejų naivių idealistų, režisieriaus ir aktorės, sukurtas pasakojimas – iš pačios Europos širdies. Literatūra ir menas
Griežtu režisieriaus nurodymu, spektaklį vienu metu gali žiūrėti labai mažai žmonių – tam, kad visi žiūrovai būtų ištiestos rankos atstumu nuo aktorės ir jos personažų. Taip, tai elitinis teatras. Taip, jį rodyti yra didžiulė prabanga, ir į jį gali būti sunku patekti. Tai elitinis teatras savaime, pačia savo prigimtimi, kūrimo būdu, natūraliais fiziniais apribojimais, o ne dėl dirbtinio ažiotažo. Spektaklio komanda žada dirbti, kad elitinis teatras taptų kuo prieinamesnis tiems, kam jo reikia.
Bilietais jau prekiauja Tiketa. Sklinda gandas, kad išankstinius bilietus (iki sausio 18 d.) gali pavykti įsigyti su 40% nuolaidomis.
Spektaklį “Liūdnos dainos“ bus galima išvysti sausio 26 d. 19 val. Menu spaustuveje.
G-taško skaitytojai turi galimybę laimėti dvivietį kvietimą į šį spektaklį sausio 26 d., jei tik pavyks atsakyti į klausimą: kokie Kristiano Smedso režisuoti spektakliai buvo rodyti Lietuvoje?
Atsakymus siųskite iki sausio 15d. el. paštu: teatras@g-taskas.lt
Šį kartą teisingiausia į užduotą klausimą atsakė Solveiga Radzevičienė, jai ir dovanojame kvietimą 2 asm. į spektaklį „Liūdnos dainos iš Europos širdies” sausio 26d. 19 val.
Ji išvardinos visus iki vieno Kristiano Smedso Lietuvoje pristatytus spektaklius:
2000 „Dėdė Vania”
2003 „Voicekas”
2006 „Klajūnas“ *Houkat Bros & Kristian Smeds *
2006 “Liūdnos dainos is Europos“
2009 „Mental Finland”
2009 spektaklis-projektas „Vyšnių sodas“