Duokim laisvę šokiui!

Neseniai peržiūrėjau promo pusvalandį medžiagos apie šokius. Turbūt nujaučiate, apie ką čia. Jei ne, tie patys ilgai laukti 5R(itmai) vėl išsiskleis ir žadins visus mėgstančius šokti. Paprastas žmogus, tapęs akredituotu 5R mokytoju, vardu Tomas, surengs seminarą jau rugsėjo pradžioje. Praėjusiais metais pasidovanojau sau tokią šventę ir ketinau tapti mokytoju, tačiau neužteko drąsos. Šiemet vėl ten šmėžuosiu, jei kam įdomu mano ne-plastika ir psichinė būklė, nesikuklinkit (khe..) Kas tie nelemti 5R? Be google galite paskaityti ir pas mus.

Aktualioji info:
– turiu promo video medžiagos (DVD) tiems, kurie abejoja ar tiesiog įdomu
– visais klausimais galima kreiptis į mane (f.luchette@gmail.com) arba organizatorę Indrę (culturalhomeopathy@gmail.com), kuri ne tik lankėsi keliuose 5R seminaruose, bet ir jau antrąkart suburs žmones, kurie ieško savęs per šokį
– 5R šokio ir judesio seminaras vyks š. m. rugsėjo 7-9 d., Žirmūnų gimnazijoje, Žirmūnų 37, Vilniuje

Jei dar trūksta vaizdinio variklio, prašom čia:

Jei dar trūksta žodinio variklio,

Duokim laisvę šokiui!

Indrė Kleinaitė: apie vidinio autentiškumo paieškas per šokį.

Dažnas iš mūsų mano, kad gal ir norėtų, bet nemoka šokti. Nemoka šokti taip, kaip šoka balerinos ar Michael Jackson. Mokyklos baigimo proga šokant valsą užlipote partneriui ant kojos, o naktinių klubų šokių aikštelėse nerangiai patrypčiodavote, bet vistiek nepavykdavo pagauti ritmo arba su pavydu žvelgdavot į go-go merginas, todėl pamažu šokis tapo tiesiog tabu. Na, nebent stebite žydruosiuose ekranuose, kaip šoka Eurovizijos atlikėjai ar tarpusavyje besivaržantys šokių dešimtuko dalyviai. Didžiuojatės šokių grupės „Žuvėdra“ tarptautiniais pasiekimais ir kartais nueinate pasižiūrėti Anželikos Cholinos ar Gyčio Ivanausko modernaus šokio spektaklių.

Kartą, sėdint teatro kėdėje ir stebint modernaus šokio pasirodymą, mane apėmė pamišėliška mintis. Įsivaizdavau, kaip tose pačiose kėdėse pasyviai sėdintys ir pasirodymą stebintys žiūrovai nuo scenos sklindančių melodingų ritmų įkvėpti pakyla, užima sceną ir pradeda šokti kartu su šokėjais. Savaip. Be jokio išankstinio scenarijaus ir repeticijų. Tiesiog spontaniškai ir autentiškai. Tačiau žiūrovai mandagiai paplojo ir išsiskirstė, tarpusavyje apkalbėdami pastebėjimus apie šokį. Vertindami. Kritikuodami. Analizuodami. Žavėdamiesi. Aptarinėdami. Visas veiksmas vyko jų galvose. Racionaliai ir objektyviai. Kūno reakcijos liko užgniaužtos ir cenzūruotos. Kaip ir būdinga mūsų „kalbančių galvų“ kultūrai. Anksčiau šokis atlikdavo kitokią funkciją, teigia šokio tyrinėtoja ir rašytoja Iris Steward, – šokis apjungdavo. Pasak rašytojos, šokis – tai kalba, kuri apjungia kūną, protą ir sielą. Senovės šamanai judesiu gydydavo sielos ligas.

Iš esmės, yra dvi šokio filosofijos. Arba tu kopijuoji kažkieno judesius, arba tu šoki autentiškai. Mokytis kopijuojant kito žingsnelius nėra blogai, nes tai suteikia idėjų, išmoko disciplinos ir padeda išmokti pajusti ritmus, bet tai yra gerai tik iki tam tikros ribos. Profesionaliems šokėjams gali būti labai sunku klausytis vidinių kūno impulsų, bet tai gali būti labai lengva tiems, kurie niekada nesimokė šokti. Tereikia tik tinkamos erdvės ir šiek tiek tinkamo paskatinimo. Štai kodėl mano mėgstamiausia šokio ir judesio srovė yra 5Ritmai™, subrandinti Gabrielle Roth iš JAV ir dabar plačiai praktikuojami ir Europoje. Čia nėra jokių konkrečių šokio žingsnelių, kiekvienas kuria savo judesius, čia pat vietoje sušoka ir tą pačią akimirką pamiršta. Tai pats tikriausias „čia ir dabar“ gyvenimo filosofijos pritaikymas praktiškai. Tu šoki nuolat kurdamas naujas judesio išraiškas. Ir tai veža. Labai. Ir labai natūraliai. Gal ne iš karto, bet per tam tikrą laiką nuolatinės praktikos, nes viskam, kas gera, reikia laiko. Kaip pavyzdžiui, meilei. Be abejo, kiekvienas gali „įkristi į ekstazę“ momentaliai, bet tam, kad išlaikytum tokią būseną, tikrai reikia nuolatinės praktikos.

Labai atidžiai stebėjau savo pojūčius per modernaus džiazo šokio pamokas. Mano kūnas jautėsi prievartaujamas, spraudžiamas į rėmus ir manyje kaupėsi nepilnavertiškumo kompleksas. Be abejonės, tai buvo gera fizinė treniruotė, ypač naudinga gražiai laikysenai ir kūno linijoms, išmokau keletą įdomių žingsnelių ir tikrai dėl viso to jaučiau kažkiek pasitenkinimo. Bet mano siela netirpo iš malonumo. Melodijos būdavo nuolat pertraukiamos tam, kad mokytojas pakoreguotų mūsų judesius, atskiros dainos varijavo labai skirtingais tarpusavyje nesiderinančiais ritmais, kartais mes labai skubėdavome atlikti sudėliotą choreografiją ir niekada nebaigdavome užsiėmimo kaip besileidžianti banga. Mano širdis likdavo hiperaktyvioje būsenoje, ir tai sukeldavo manyje baimę ir nerimą. Nuramindavo tik lėta miuziklo „Čikaga“ stiliaus choreografija. Matyt, kažkiek atitiko mano vidinę būseną.

Mūsų modernioje kultūroje neliko pagarbos kūno šventumui. Dvasingumas yra atskirtas nuo kūniškumo ir nutransportuotas kažkur į kosmines mistines tolumas arba uždarytas nuošaliuose vienuolynuose. Toks požiūris atsispindi kiekviename mūsų kultūros lopinėlyje. Kai buvau maža, dvylikai metų buvau prirakinta prie mokyklos suolo, turėjau labai galvoti galva ir kūną galėjau pajudinti tik per fizinio lavinimo pamokas. Biuruose arba, kitaip tariant, intelektualaus darbo plantacijose esame prirakinti prie kompiuterių. Įstrigę automobilių kamščiuose mes taip pat negalime pajudėti. Ištisomis dienomis tenka sėdėti konferencijoje ir seminaruose be jokio judesio. Taip praradame savo natūralius žmogiškus instinktus. Niekam ne paslaptis, jog stovintis vanduo smirsta, o juk žmogaus organizme yra daug, tikrai daug vandens. Jei judame, tai judame mechaniškai, tokia militaristine forma „koja, koja, viens, du, trys“. Bent aš taip pasijuntu per aerobikos užsiėmimus. Mūsų galvos nurodo kaip kūnas turi judėti, kaip yra gražu ir tinkama, ir tai neleidžia pasireikšti vidiniams impulsams. Aš taip daugiau nenoriu. Todėl šoku laisvai pasitelkdama 5Ritmų™ (5R) praktiką. Ir mokausi pripažinti kiekvieną savo kūno ląstelę kaip sąmoningą ir su atskiru energijos lauku, kurių virpesius gi reikia karts nuo karto suderinti tarpusavyje, kad virpėtų darniu unisonu ir leistų man jaustis gerai savo pačios „kailyje“. „Išjudink savo kūną, ir tavo siela pasveiks“- sako 5R judesio filosofijos pradininkė Gabrielle Roth, ir, per paskutinius šešis metus sudalyvavus įvairiose 5R sesijose Braitone, Londone ir Hamburge, įsitikinau, kad ji yra teisi. Aš išeidavau namo lengva it plunksnelė kojomis nejausdama žemės. Dar savaitę po to vis dar jausdavau tą gerą iš vidaus kylanti jausmą – gyvenimas atrodė ryškesnis, lengvesnis, be jokios priežasties galėjau pradėti kikenti ar šiaip šypsotis iki ausų. Mistika tai ar ne, bet mano siela vibravo kažkaip intensyviau. Jei paprastai, tiesiog geras jausmas ir tiek.

5R šokio praktikos užuomazgos siejamos su XX a. septintojo dešimtmečio kultūrinėmis permainomis. Pagrindinė Gabrielle Roth eksperimentinė laboratorija buvo Esalen Institutas Kalifornijoje (JAV). Institutas yra žinomas kaip alternatyvus humanistinio švietimo centras, skirtas tarpdisciplininėms studijoms, paprastai ignoruojamoms tradicinio mokslo. Centras veikia kaip naujų kultūrinių idėjų generavimo bazė, kaip koledžas, kaip transformuojančių praktikų eksperimentinė laboratorija ir kaip reakreacinis centras dėl natūralių karštųjų šaltinių. Centre dėstė tokie mokytojai kaip Abraham Maslow, Joseph Campbell, Carlos Castaneda, Amory Lovins, Frijof Capra, Bob Dylan ir daug kitų, o rašytojas Džekas Keruakas labai mėgo karštus Esalen šaltinius. Gabrielle Roth artimai bendradarbiavmo su Geštalto terapijos pradininku Fritz Perls, kuris pakvietė ją mokyti savo terapijos grupę judesio, nes įžvelgė, jog tai turi terapeutinį poveikį žmogaus psichikai. Per tris metus per jos judesio sesijas praėjo daugybė mielų, mandagių, neutralių, neurotiškų, įsitempusių, savimi nepasitikinčių žmonių. Per ją perėjo ištisas paradas „trizofrenikų“. Tai psichologinis sutrikimas, kada galvoji vienaip, jautiesi kitaip, o elgiesi trečiaip. Tai sekina. Dėl jai nesuprantamų priežasčių judėjimas padėdavo tiems žmonėms surinkti save į vieningą visumą ir pasijausti geriau. Dar tris metus ji mokėsi pas dvasios mokytoją iš Čilės Oscar Ichazo, po to vėl grįžo į Esalen Institutą mokyti judesio. Paraginta žymaus mokslininko ir mąstytojo Gregory Bateson, ji susistemino savo darbą ir pateikė unikalią 5R šokio ir judesio koncepciją. Ilgus metus praktikuodama judesio seminarus su įvairiais žmonėmis pastebėjo, jog energija juda bangomis. Banga užsimezga ramybėje, dinamiškai pakyla, chaotiškais purslais persilaužia, lyriškai krenta žemyn ir vėl pasiekia ramybės būseną, kurioje toliau brandina kitą bangą. Kiekvienoje bangoje ji pastebėjo penkis ritmus, kurie ir tapo jos „žemėlapiu“ mokant prasmingo judesio praktikos kitus žmones. Tie ritmai yra: fluidiškas, stacatto, chaotiškas, lyriškas ir ramus. Pasinaudodama natūralia šia ritmų tekme, ji moko žmones išlaisvinti savo kūną, išreikšti širdies emocijas, nuskaidrinti protą, išbudinti sielą ir įkūnyti dvasingumą. Gabrielle Roth per judesį padeda žmonėms atrasti, pajausti, suvokti ir pilnai išreikšti save. Jos seminarai yra vertinami kaip „elektriškai intensyvūs, apjungiantys šiuolaikines roko muzikos sroves, modernų teatrą, poeziją ir archaišką šamanizmo pulsavimą“. Ji yra žinoma kaip menininkė, knygų autorė, filosofė ir teatro režisierė. Įkūrusi „Moving Center School“, Gabrielle Roth paruošė grupę akredituotų 5R judesio ir šokio mokytojų, kurie veda 5R seminarus JAV ir Europoje. Daugiau informacijos: www.gabrielleroth.com

Lietuvoje jau antrą 5R judesio ir šokio seminarą „BANGOS“ praves akredituotas 5R mokytojas Tomas Schulzas iš Hamburgo (Vokietija). „Aš nemokysiu jokių šokio žingsnelių, tik paraginsiu įžengti į savo pačių vidų ir išreikšti autentiškus iš vidaus kylančius judesius. Mes šoksime tai, kas mes esame. Jei esate pavargusi balerina, tai ir šoksime kaip pavargusios balerinos. Nesvarbu mūsų užimamos pareigos ir statusas visuomenėje. Nesvarbu, ar mes liūdni, ar pikti. Per seminarą pakviesiu dalyvius patirti subtilius kiekvieno ritmo niuansus ir išmokinsiu pasinaudoti ritmais kaip būdu pagerinti savo savijautą, ekspresiją ir sielos būseną. Tai savęs pažinimo kelias. Aš tik parodysiu žemėlapį, bet kiekvienas turi šokti savo šokį. Ne kieno nors kito, o savo. Šis seminaras – tai galimybė gauti įkvėpimą iš savo paties kūno. Per judesį“ – taip Tomas trumpai pristato savo seminarą. Šios praktikos metu skambės įvairi muzika: nuo klasikinės iki hip-hop, nuo džiazo iki ragga, nuo religinių melodijų iki šių laiko popso. Taip pat bus akimirkų, kai šoksime tyloje. Tokia praktika turi atpalaiduojantį, stiprinantį, meditacinį, regeneruojantį ir balansuojantį poveikį. Tai pirmo lygio 5R seminaras, nereikalaujantis jokio išankstinio pasiruošimo.

Visiems žinomas menininkas Salvadoras Dali kažkada iš lėktuvo išmetė daugybę lankstukų virš Niujorko miesto ir pavadino tai „vaizduotės laisvės deklaracija ir kiekvieno žmogaus teise būti savaip pamišusiu”. Jis paragino leisti mintims laisvai tekėti ir teigė, kad kiekvienas žmogus turi teisę būti unikalus. Man atrodo, kad 5R šokio praktika padeda kiekviename iš mūsų atskleisti tą unikalų pamišėliškumą ir suteikia drąsos leisti sau tai išreikšti. Nes kodėl gi ne? Gyvenimas per trumpas, kad gyventum ne savo gyvenimą.

fb-share-icon

17 komentarų apie “Duokim laisvę šokiui!

  1. lukai, išskyrus tą dalį su mergina, aš tai jau seniai praktikuoju kone kiekvieną dieną arba nusipirkęs kokį labiau vežantį cd :)

  2. išbandžiau grįžęs iš darbo :) džiaugiuosi, kad neturiu kaimynų ir liūdžiu, jog neturiu kambaryje pakankamai vietos.

  3. Džiaugiuosi, kad išjungiasu pastoviai dirbančius torrentus, kad pamatyčiau šį gimnastikos-baleto-koordinuoto šėlimo reginį.
    Pradžioje kėlė juoką, bet galiausiai – visai įmanomas užsiėmimas (y)
    Nors jaunystėje esu dalyvavęs dabar vadinamųjų sportinių šokių konkursuose, bet DABAR sunkiai save įsivaizduoju „iki tiek pasinešusiu”. Gerai atrodyčiau…
    Aišku svorio mažinimui ir sanarių miklinimui – geras judesių konglomeratas, hi hi…

  4. namie soku ir as, ir jus, ir visi kiti (kurie soka namie). bet taip, kaip 5R leidzia ilist i savo kaili, jus ne. tikrai ne.
    beje, arunai, praejusi karta mano kojos soko su mazdaug 50-ies metu kojomis. ir visai smagu buvo, nors ir ne mano stilius.
    kiekvienam savo. kazkada norejau burti zmones, kurie namuose soka, kad turetu pakankamai vietos ir garso pasisokt bei pabandytu suvalgyt savo scenos baime, bet nu. jus ir toliau tik namie soksit :P

  5. as tai vertinu tai, ka maciau ir lyginu.. ne is lempos gi :) as bendrai esu is tu zmoniu, kuriuos galima pavadinti nesokanciais. ne del to, kad turiu problemu, kompleksu – greiciau atvirksciai. muzika, kitas zmogus ir kiti zmones akivaizdziai priestarauja tam, kas yra manyje.. ir to nereikia vadinti scenos baime. cia kaip maudymasis nudistu pliaze – nubegu iki jo vien tam, kad nereiketu persirenginet ir ant saves dziovinti rubu, o nesinudistinu prie tilto vien tik todel, kad ten susirinke zmones akivaizdziai tam nepritaria – kam juos erzinti. nenoreciau ir as, kad priesais mane kokia nuoga 60tinė mankštą darytų. ir koks čia scenos baimės panaikinimas – nematau tavęs šokančio atrankoje į šokių euroviziją. „ten” gi visi savi.. vienžo, aš tai papuolęs į man tinkamą aplinką užsimerkčiau ir pasinėręs į muziką šokčiau – tokių susibėgimų tam nereikia.

  6. valio! bus pavykus provokacija. siaip tai dedu vilciu i tai, kad po sito seminaro nereiks laukt kito vel metus ir ka nors organizuosimes neprofesionalaus, bet.. as juk nieko nesakiau. as ne sese, netauziju :P

  7. matai, skirtumas tarp musu yra tas, kad esu buves tame seminare. bet nu – kiekvienam savo. galima eit prie scenos ir ar. daryt kitaip ir ar.

  8. ei, cia gi tas pats dalykas, kuri James daininykas *Tim Booth ant scenos praktikuoja! tai bent, ziurek tuoj imsiu ir susidomesiu sokiais…

    *http://www.youtube.com/watch?v=VuMMP4ahU7k

  9. praleidau minimalia detale:

    1 SESIJA: 50 Lt
    Penktadienis: 19-22 val.
    2 SESIJA: 300 Lt (jei imi sita, tai 1 SESIJA nemokamai)
    Šeštadienis: 12-18 val.
    Sekmadienis: 12-17val.

    cia ne pyragelius pardavineja :)

  10. Jeigu ir galima tai vadinti šokiu, tai jame svarbiausia funkciją sudaro žmogaus koordinaciniai sugebėjimai. Ne amžius, scenos baimė. Kaip rašoma aprašuose, tinka ir seniams. Bet teigčiau, jog mažiau, nei tikri šokiai. Nes neišvengiamai vyresnis žmogus šioje srityje atrodytų žymiai juokingesnis, nei pacaniškos išvaizdos žmogelis. O štai šokiuose, amžius tikrai mažiau svarbu. Nes to „vyksmo rėmuose” yra kur kas aiškesnė ir planinga tvarka. 5R matau kur kas didesnę lankstumo, judrumo, improvizacijos, minėto koordinuotumo prasmę.
    Norėtųsi kažką pasakyti apie šokių Euroviziją, kurią entuziastingai seku (o ir senų neakivaizdinių pažįstamų ten randu), bet ši g-tasko tema – tikrai ne į temą…

    Aišku, visi ieško sričių, kaip uždirbti…

  11. Tim Booth sokis uz 350 lt? Gal ir neblogai….

    O gal galetu dar instruktorius Mark „Bez” Berry atvaziuot kazkaip padeti atskleisti visa tai?

  12. kas dar ketina isbandyt save pries 5R, aktualu:

    „Informuoju, jog pasikeite 5R sale – dabar soksime Vaidilos teatro saleje, Jaksto 9, 2-as aukstas.
    Tai labai grazi senovine teatro sale, turbut geriausia sale visoje Lietuvoje sokti 5R!”

  13. man i sule reiki sukurti soki kas nors patarkit KAIP ji sukurti?
    labai prasau

  14. aha, ir reikia ryt iš ryto? :) pasileisk mėgstamą muziką, atsistok prieš veidrodį ir pabandyk atsipalaiduoti, o paskui atsirink tai, kas gražu. ir paklausk google. sėkmės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.