Muzikinė utopija „ZUIKIS PLEIBOJUS” @ Lietuvos rusų dramos teatras, 2009-12-17

Muzikinės utopijos „Zuikis Pleibojus“ pristatymas Lietuvos rusų dramos teatre jau įvyko. Taip legendinė „Antis“ ruošiasi paminėti savo 25 metų jubiliejų, kuris, matyt, iš tikrųjų bus tik kitąmet, gi „Anties“ pradžia buvo 1985-aisiais.

„Zuikis Pleibojus“ turi savyje muzikos, kiek mažiau aptikau utopijos, nors akivaizdu, kad užmojo būta didžiulio. Į dviejų valandų vyksmą su pertrauka sumiksuota gyvai atliekama muzika ir teatro elementai (režisierius Jonas Vaitkus), aplipinti šiuolaikinio meno blizgučiais – vaizdo projekcijomis, erdviniu garsu iš įrašo ir Sandros Striaukaitės žavingais kostiumais. Matyti, kad į projektą sumerkta daugybė pinigų ir pastangų.

Kiek sudėtinga teigti, kad viskas buvo silpnoka, vidutiniška ar labai stipru. Utopijoje neišgirsite nei vieno senojo „Anties“ kūrinio, visos kompozicijos specialiai sukurtos „Zuikiui Pleibojui“, tad be per radijo stotis leidžiamos „Aš pasitaisysiu“ nežinojau ko tikėtis ir laukti. Ir nors pirmas įspūdis lieka daugiau kritiškas nei liaupsinantis, tos dvi valandos neprailgo ir pateikė netikėtumų (čia tikrai ne apie dvi pusplikes mergeles, matomas plakatuose).

Taigi, pirmasis blynas neprisvilo. Renginio pirmojoje pusėje išlindę techniniai nesklandumai (vokalo neaiškumas, nesinchroniškas ir skirtingo garsumo suvedimas į vieną gyvą muzikavimą ir erdvinį įrašą) buvo pataisyti, tačiau kūrinių žodžių dažnai nepavykdavo suprasti viso koncerto metu. O tai nebuvo gerai, nes utopijos prasmė didžiąja dalimi ten ir glūdėjo. Čia matyt galėtų padėti jau išleistos plokštelės „Zuikis Pleibojus“ perklausa prieš einant į gyvą pasirodymą.

„Anties“ vyrų muzikavimas – „savo vietoje“, nors senas deeppurpliškas rokas šalia įmantraus vaizdinio dvelkė naftalinu ir akivaizdžiai nebuvo pilnai išnaudotas muzikinis potencialas. Muzikantai scenoje neatliko jokio vaidmens, tiesiog statiškai stūksojo. Nors instrumentiniai pragrojimai, kol veikėjai persirengdavo, nestebino ir skambėjo labiau nuobodžiai, nei įdomiai ir virtuoziškai, muzikinis visumos skambesys neapsiribojo „Ančiai“ įprastu rokišku skambesiu, kompozitorius Vaclovas Augustinas jaunoms „Kivi“ vokalistėms leido pasirodyti ir kabaretinio shubaduba stiliaus dainelėje „Visi priklauso vyno klubui“, ir akordeoninėje „Priesaika“ priminusiai puikiuosius „Dainos teatro“ laikus, ir lyriškoje „Mylek, Pagaliau Mylek“ – lyg ištrauktoje iš „Kelio į žvaigždes“ (blogąja prasme).

Pagrindiniu smuiku griežė Zuikis, Meška, Dievas ir dar neaišku kuo ten persikūnydavęs Algirdas Kaušpėdas. Charizmos galima jam tik pavydėti: stiprus vokalas, lankstus kūnas, aktoriški judesiai ir mimika įtikins žiūrovą bet kuo. Visi „Zuikio Pleibojaus“ vaidmenys lyg parašyti būtent jam. Žiūri ir žaviesi muzikantu, aktoriumi, vokalistu, kuris keičia jau kelintą kostiumą ir amplua, bet tuo pačiu išlieka savimi – „Anties“ galva. Aplink lyderį maklinėja, stripinėja septynios dainininkės iš vokalinės grupės „Kivi“, kurios ne visada reikalingos, o likusios vienos (be Kaušpėdo) ilgam dėmesio neprikausto. Sakyčiau jaunystė šiuo atveju savo pasirodymo lygiu visais atžvilgiais netempė iki kietojo scenos vilko.

Atskirai reiktų pagirti neįprastą sceninį sprendimą – dviejų dalių scena: priešscenis ir giliau įrengta nuožulni plokštuma, už kurios sukosi projekcijos, vaizdą praplėtė į horizontą ir leido veiksmui vykti dvejuose planuose. Apskritai vizualinė šio projekto pusė, turint omenyje: kostiumus, apšvietimą, video projekcijas, scenos išdėstymus ir kitus akiai matomus niuansus, puikiai derėjo tarpusavyje, stipriai papildė miuziklo idėją, dažnai net dengė tam tikrus trūkumus. Video projekcijos autoriui atskiras bisas, nes dažniau žvilgsnis nuklysdavo į vaizdą ekrane, o ne į scenoje šokančias ir dainuojančias mergeles.

Pagyros ir „Mes Nusprendeme“ kūrinio visumai – va per ją tai kūnu lakstė šiurpuliai, per vienintelę, bet tokią gilią žodžiais ir gyvą atlikimu. Sakyčiau vien dėl šito momento verta apsimuturiavus kailiais trenktis į Lietuvos rusų dramos teatrą ar dar kur, kur vyks muzikinė utopija „Zuikis Pleibojus“.

Visgi, gromuliuodamas mintį apie išsineštą žinutę, nebuvau tikras, kad ji perteikta tinkamai. Šokinėjimas nuo zuikio ir meškos santykių, primenančius V.Landzbergio „Briedį Eugenijų“, iki buitinių jausminių santykių, parduodamos laisvės, supuvusios politikos, krizinės kasdienybės ir vyno klubo, kuriam priklauso iki koktumo „Žmonėse“ ir bulvarinėse tv laidose paparacinami įžymybių veidai, užvelia tokią temų košę, kurioje nebelieka vienos viską jungiančios gijos. Nebelieka utopijos. Lieka parsidavėliškumo visose srityse tema, ką pabrėžia ir Kaušpėdo pasakyti žodžiai performanso pabaigoje: „neparsiduokit už grašius“. Skambėjo jie man galvoje, palikus teatro patalpas, su sava pabaiga – „tik už didžiules sumas“.

„Zuikis Pleibojus“ dar bus rodomas gruodžio 18-22 dienomis. Bilietų mažoka, bet norint, įeiti įmanoma.

fb-share-icon

17 komentarų apie “Muzikinė utopija „ZUIKIS PLEIBOJUS” @ Lietuvos rusų dramos teatras, 2009-12-17

  1. būna karnavalų, kur mielai pats sudalyvautum, o būna, kur ne.

    tuo tarpu man tik „beu”, o vat kuriems „Antis” vaikystės//paauglystės herojai?

  2. beu matyt reiškia koki tai feisbukiškai twiterini issireiskimą.

    Man Antis ano laikotarpio herojai,

    ir?

  3. Main Entry: beau
    Pronunciation: \ˈbō\
    Function: noun
    Inflected Form(s): plural beaux \ˈbōz\ or beaus
    Etymology: French, from beau beautiful, from Latin bellus pretty
    Date: 1683

  4. Akivaizdu, teks šliaužti. CD taip pat paliek nevienasprasmį įspūdį. Alia žiūriu abu užkibome ant „Mes nusprendėm” ;)

    Ir – „Briedis Eugenijus” yra Vytautos V. LandSbergio :)

  5. vakar paziurejau – pasirasau po kiekvienu straipsnio zodziu, per „Mes nusprendem” irgi siurpai lakste :) vot.

  6. Jau šį penktadienį grupė „Antis“ sugrįžta į Lietuvos rusų dramos teatro sceną, kurioje demonstruos savo didelio pasisekimo sulaukusios muzikinės utopijos „Zuikis Pleibojus“ naujus spektaklius. Vasario 12-16 dienomis įvyks iš viso penki spektakliai, kuriuose vėl bus panaudotas erdvinis garsas.

    Į vasario 12 dienos spektaklį „Tiketos“ kasose pateikę pažymėjimą studentai galės įsigyti bilietus su 25% nuolaida. Vasario 14 dieną „Antis“ laimingiesiems žiūrovams nuo savęs įteiks Valentino dienos prizus.

  7. Puikus pasirodymas!

    Šmaikštus, juokingas, bet ne lėkštas. Puiki muzika. Labai patiko Kivi mergaičiū darbas. O Kaušpedas – neprilygstamas :)

  8. Kaip gruodžio mėn. perskaičiau recenziją, žinoma, entuzaizmo būtinai pamatyti šį miuziklą nebuvo, juolab, kad ANTIES sugrįžimo koncertas tada stipriai sunervino, ką tada ir aprašinėjau ginčydamsis su čia buvusiomis pagyromis.
    Vakar pažiūrėjęs ZUIKĮ PLAYBOJŲ, nesinori grįžti prie geros kritikos čia esančioje recenzijoje, kad vėl nepradėčiau ginčytis dėl detalių.
    Esmė ta, jog, manau, kolektyvas stipriai padirbėjo taisydamas aprašytuosius silpnumus, ir jų paprasčiausiai neliko. Toks susidarė įspūdis. Todėl rekomenduoju kas galite būtinai nepražiopsoti šio koncerto-spektaklio.
    Netyčia vis dėlto užmečiau akį į vieną tezę, kurioje prikišama „NAFTALININIS DEEPPURLIŠKAS skambesys. Taip, jeigu įnykęs į paskutiniuosius leidybinius new wave’us, novatoriška ANTIES muziką niekada negalėjai vadinti. Bet man niekaipo nelimpa abi šios asociacijos. Visų pirma, muzika menkai panaši į neštą garsiosios britų grupės stilių. Žymiai daugiau, kai ėmė demonstruoti garsinius efektus, pajutau Pink floydišką skambesį. Gal tik viename kūrinyje, bet vis dėlto. Žinoma, daug Gintauto Rakausko grupės SAULĖS LAIKRODIS sąskambių buvo, ypač kai atliko grynai instrumentinį pragrojimą…
    Asociacijos, asociacijomis, bet grojikai tvarkėsi išties puikiai. Ypač džiaugiausi dėl suprantamų priežasčių (žr. diskusijas dėl ANTIES sugrįžimo koncerto) dėl Lino Būdos. Sugebėjau vakar ior Vaidui Staskevičiui pareikšti pagarbą, nes dėl ano koncerto zyziau tada ir jam…

    Vienintelis „nesusipratimas” dabartiniame miuziklo būvyje – finalas. Akivaizdžiai pritrūko finalinės arijos žaviajai Justei, kurios vaidybos maniera galėjo nuo to labai išlošti. Dabar liko stipriai monotoniška, neįtaigi pagal personažo reikšmę. O ir Algirdui Kaušpėdui per mažai gavosi pasireikšti su tuo super/druper auksiniu asterixiniu/obeliskiniu kostiumu.

    O rašau dabar, kad nepaminėta recenzijoje ypač svarbi aplinkybė. Pirmą kartą Lietuvos muzikos istorijoje, salėje panaudota erdvinio DOLBY SURROUND garso sistema. Gal pirmosiuose spektakliuose nebuvo, gal nebuvo skelbta informacija, bet visa rusų dramos teatro salės erdvė apkabinėta garso atatinkamomis garso kolonėlėmis. Sėdint pačiame salės centre, žinokite, tas jaučiasi. Kaip Forum cinemas kino salėse. Todėl ir išgirdau pink floydus, kada elektroniniai V.Augustino Rolandai ėmė skleisti garsą iš kairės į dešinę – kaip iš kino juostos girdėdavosi. Cool reikalas.

    1. Paveizėjau paskutinį koncertą. Pritariu kertukui labiausiai dėl visiškai blogo finalo. Taip sugadino šiaip jau neblogą įspūdį, nu taip sugadino… Ir dar liūdna dėl pustuštės salės :(
      Ir dar labai, na labai ne į temą tas pavėpęs „Laisvės” įvaizdis.

  9. Manau, kad ten jau gal buvo ne Dolby Surround, o bent Dolby Pro Logic kažkuri versija, bet esmė must tame, kad ne kartą tekste buvo paminėta sąvoka „erdvinis garsas”, į ką telpa visos sistemos. o kokia ji ten buvo ne esmė.

  10. Atsiprašau, sakiau, kad nebeskaičiau dabar. O kad Dolby surround, Kaušpėdas pabrėžė spaudoje.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.